Vaihtoehtoinen asemakaava Meri-Rastilaan/An Alternative Master-Plan for Meri Rastila

Tämä on uusin versio vaihtoehtoisesta asemakaavaehdotuksestamme Meri-Rastilaan. Tätä suunnitelmaa jatkokehitetään parhaillaan saamiemme kommenttien pohjalta. Kerro siis meille omat mielipiteesi….

Suunnitelma on myös nähtävillä Fokka asukastilassa.

http://www.fokka.hai.fi/ajankohtaista.shtml

This is the current proposal for our design for An Alternative Master-Plan for Meri-Rastila. This design is now being developed according to comments that we have received so far so please give us your comments also…..

You can also see this in Fokka Cafe.

http://www.fokka.hai.fi/ajankohtaista.shtml

 

Advertisements

3 responses to “Vaihtoehtoinen asemakaava Meri-Rastilaan/An Alternative Master-Plan for Meri Rastila

  1. These comments were emailed to me by Seppo Honkanen:

    Olette piirtäneet 600 m:n ympyrän metroasemalta. Kuitenkin olette tutkineet rakentamista vain radan eteläpuolelle ja Vuotien/metroradan kanjonin päälle. Why so? Leirintäalueelle, lähinnä asuntovaunualueelle, mahtuisi tuhat asukasta. Se mahdollistaisi 2000:n asukkaan sijoittamisen kävelymatkan päähän metroasemasta.

    Radan viereen on sijoitettu 6 ?-kerroksinen lennokas rakennus. Asuntoja, liiketilaa? Paikalle voisi sovitella korkeampaakin komponenttia Rastilan maamerkiksi ja Vuosaaren kaupungin portiksi. Vuotien ja Rantametsän väliin voisi harkita pitkänomaista liikerakennusta melusuojaksi, sellainen on KSV:n luonnoksessakin.

    Haruspuiston ympäristöä, samoin kuin Meri-Rastilantien aukkoja on perusteltua täydentää maltillisesti. Ei kuitenkaan liikaa, ettei ns. ”lapsi mene pesuveden mukana”. Parkkipaikatkin pitäisi muistaa. Käyrät korttelit ovat hauskoja, pihatiloista voisi tulla jännittäviä. Se miten ne sitten aikanaan toteutuisivat, on asia erikseen. Joka tapauksessa kuperia sivuja ei pidä sijoittaa vastakkain, ettei synny tuulitunneliefektiä. Taloista en sen enempää, olette näemmä selanneet ahkerasti ulkomaisia arkkitehtilehtiä.

    Sorry to say, mutta kanjonin kannen päälle rakentamista ei voi pitää realistisena, se on kymmeniä prosentteja kalliimpaa kuin normaali rakentaminen. Kerroksia pitäisi olla paljon. Kellaripysäköintiä ei voi järjestää, autot pitää sijoittaa parkkitaloihin, se taas vähentää rakentamismahdollisuuksia. Kannen päällä ei kasva täysikokoisia puita etc.. Alueesta tulisi helposti betonislummi, vrt. Merihaka. Rastilan imagolla ei myydä ylihintaisia asuntoja ilman merinäköalaa, se on valitettava inhorealistinen fakta. Kontulassa tilanne on sikäli edullisempi, että kansi ulottuisi vain kapea metrokuilun päälle. Sielläkin toteutumista pidetään epätodennäköisenä kustannussyistä.

    Jos kuitenkin kanjonin päälle suunnitellaan rakentamista, pitää ottaa huomioon, ettei korkeita kortteleita voi sijoittaa liian lähelle Rastilankalliota. Rastilankallion parvekesivut avautuvat etelään, korkeampi rakentaminen veisi asunnoilta auringon ja näköalat. Avaran talo on tästä tyly esimerkki. Itse asiassa Retkeilijänkadun varrelle sijoitetut tontitkin pitäisi poistaa kaavasta.

    Kanjonista voi ajatella myös niin päin, että se tuo avaruutta kaupunkimaisemaan. Kanjonin voi nähdä kaupungin läpi virtaavana jokena, kuten Thames, Seine tai Tonava. ”Joen” ylitse on myös siltoja sopivin välein sekä auto- että kevyelle liikenteelle. Rastilankallion korttelin ”waterfrontkin” on ehyt ja miehekäs, lähes Pariisin tasoa. Vuosaaren ”joella” tosin lipuu laivojen sijaan autoja ja metrojunia, sillalta katsottuna ihan mielenkiintoisia nekin.

    Kannen päälle rakentaminen on johtanut siihen, että olette joutuneet siirtämään Vuotien itäiset rampit Retkeilijänsillan tasalle. Ne tulevat kuitenkin liian lähelle Kalvikintien ramppeja, väliin jäisi vain pari sataa metriä. Pellit kolisisivat Vuotiellä ellei nopeusrajoitusta alennettaisi huomattavasti. Ryhmämme liikenneinsinööri pitää ratkaisua suunnitteluvirheenä.

    Vaihtoehtona on ramppien poistaminen kokonaan, Vuotiehän palvelee pääasiassa Vuosaaren ulkoista Helsinkiin suuntautuvaa liikennettä. Sisäistä liikennettä Vuosaaren keskustasta Rastilaan on vähän. Kuitenkin paradoksaalisesti Rastilan lisärakentaminen lisää liikennettä ja sen tarpeellisimpia rampit ovat.

    Jos Vuosaaren keskustasta järjestetään yhteys Meri-Rastilaan myös radan pohjoispuolelta, ramppien poistaminen on mahdollista. Se edellyttää yhteyttä Rastilantien ja Meri-Rastilantien välille. Se taas edellyttää leirintäalueen aidan avaamista. Se taas edellyttää leirintäalueen siirtämistä etc…

    Leirintäalueen siirtäminen antaisi mahdollisuuden täydentää Vuosaaren muuten erinomainen kokoojakatuverkko. Nythän Rastilan suunnalta ei ole mitään järkevää yhteyttä metroasemalle tai ostoskeskukseen. Se taas osaltaan näivettää Meri-Rastilan ostoskeskusta, kun Rastilan asukkaat menevät päivittäisostoksillekin Columbukseen. Myös puuttuva liityntäliikenne radan pohjoispuolelta Rastilan asemalle olisi mahdollista järjestää, nythän bussi kulkee vain Meri-Rastilantietä pitkin. Itse asiassa Rastilan puoli on joukkoliikennemotissa.

    Osayleiskaava-aluetta pitäisi tarkastella myös suhteessa yleiskaavaan ja laajempaan liikenneinfraan. Tosin Vuosaaren yleiskaavaa ei ole olemassakaan, koko Helsingin yleiskaava taas vastaa tarkkuudeltaan lähinnä seutukaavaa. Jonkinlainen visio tulisi kuitenkin olla. En osaa sanoa onko Kaupunkisuunnitteluvirastossa sellaista.

    Seppo Honkanen

  2. Pingback: Miten olisi lähiöohjelma? | Tuomas Rantanen

  3. Pingback: Miten olisi lähiö-ohjelma? | Ihmisten kaupunki

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s